L´enunciat d´aquest problema, que m´ha arribat a les mans i que ha format part d´una prova d´avaluació per a alumnes de primer de primària, ens ha de fer rumiar a mestres i professors sobre la necessitat d´identificar les habilitats cognitivo-lingüístiques necessàries per a la comprensió de textos propis de les matemàtiques, abans de posar-nos a redactar enunciats:
Si un paquet de galetes té set vitamines, quantes vitamines tenen dos paquets de galetes ?
La resposta que es considerava correcta era :
14 VITAMINES.
Segons Vygotsky, existeix una estreta relació entre l´ús del llenguatge com instrument cultural i el seu ús com a instrument psicològic per organitzar el nostre propi pensament, generant una comprensió que després interioritzarem en forma de coneixement i aptituts individuals.Al fil del plantejament cognoscitiu sobre la representació mental a través del llenguatge,
el Decret 143/2007, de 26 de juny, recull el principi Vigotskyà i diu:
"Les matemàtiques són un instrument de coneixement i anàlisi de la realitat i al mateix temps constitueixen un conjunt de sabers d’un gran valor cultural, el coneixement dels quals ha d’ajudar les persones a raonar, de manera crítica, sobre les diferents realitats i problemàtiques del món actual”.
Quis custodiat ipsos custodes? Qui vigila aquests vigilants? Qui ha escrit aquest problema? Sap què són, les vitamines? Sap el que és un infant de primer?
ResponElimina