dissabte, 15 d’octubre de 2011

NOMÉS M´HI SOBRA LA PIZZA

                       ANUNCI PIZZA TARRADELLAS 2011

Un anunci de pizzes que, amb un objectiu absolutament comercial ha sabut reflectir en poc menys de tres minuts les grans directrius del missatge que el Departament d´Ensenyament , a través de la Direcció General d´Atenció a la Comunitat Educativa i Família pretén transmetre a la societat amb el recent estrenat  espai web FAMÍLIA I ESCOLA,

 Ja comença a ser hora que tots els estaments de la societat unifiquem criteris i que els mitjans de comunicació assumeixin la seva responsabilitat  educadora dins d´un sistema educatiu on hem de ser-hi  tots !

-Marketing gastronòmic, que ens presenta un producte "fast food" pretenent  que l´associem amb un aliment saludable i natural, i inferint que el producte publicitat prové d´una recepta tradicional local, quan realment no  és així.
-Marketing emocional, que ens evoca  moments  viscuts a la nostra infantesa,amb la vespino i la bici tipus "panther" incloses.
-Elements clarament estereotipats, que ens submergeixen en un món idíl.lic, ple  d´optimisme i felicitat, amb un acompanyament musical, Share love, que activa les neurones i  ens fa posar de bon humor.

Sense deixar de reconèixer les estratègies comercials i publicitàries que, com no podia ser d´una altra manera,  tenen per objectiu incitar  a l´espectador a comprar pizzes , matreveixo a dir que el nou anunci de les pizzes Tarradellas transmet un missatge molt pedagògic i educatiu que val la pena analitzar:
A  banda del producte que es publicita , observant l´anunci es poden identificar  al menys, deu punts claus  que  la nostra societat té una mica descatalogats, però que són sens dubte,  base  necessària pel correcte desenvolupament emocional i social dels infants.
Anem a la història:
Una família envia als seus  tres fills, dos infants totalment "urbanites" i un adolescent
antisocial enganxat al iphone i les reds socials, a passar una setmana a la casa pairal dels seus avis. Ben aviat descobreixen un món nou on la natura és el principal camp d´aprenentatge .Els petits aprenen a ser infants  sense que ningú els etiqueti d´hiperactius o de tenir transtorns de  conducta,el noi adolescent descobreix  les seves habilitats en el treball manipulatiu,el valor de l´esforç i la satisfació de la feina ben feta més allà dels ordinadors i  els mp3 ,la contemplació del cel, l´interès per aprendre...
Tot això en un ambient absolutament familiar on l´intercanvi generacional es converteix en una font transmissora d´aprenentatges i valors, on el rol d´avis queda perfectament definit com un paper compensatori i complementari dins del procés educatiu dels infants.
Està clar  que quan estàs immersa en aquest context   de l´hort , els camps de blat, el niu d´ocellets,  la vaca i les gallines,la pluja i el cel blau...  quedes una mica sobtada quan veus  que l'àvia obre  la nevera i treu  una " pizza de pollo Tarradellas " , i penses:
- oops ! ... et recorda una mica  a aquells jocs de  : " troba l´objecte que no pertany a la sèrie". 
També s´ha de dir  que s´observa que a la canalla li han servit una porció molt prudent de pizza acompanyada d´una bona amanida d´escarola i tomàquet .Bé, al menys han tingut el detall de no plantar  als nens davant d´una pizza tres vegades més grans que ells, com han fet en altres campanyes!
Però, deixem de banda l´objectiu comercial i anem  als puntals necessaris per tal que,com deia  en Xesco Boix,   nens  i nenes creixin amb el cap ben clar i el cor ben net :
1-El contacte amb la natura com a font d´aprenentatge,
2-L´estrès infantil: Deixem-los  ser infants i no els obliguem  a fer activitats dirigides des de que es lleven fins que se´n van a dormir!
3-El treball manipulatiu: Tot infant ha de tenir dret a a descobrir les seves pròpies habilitats, els adults hem de donar-lis l´oportunitat de fer aquest descobriment per ells mateixos.
4-L´esforç lligat a la motivació: tot aprenentatge neix de la motivació, sense motivació no hi ha esforç.
5-L´interès per aprendre: un  nen  és curiós per naturalesa, sempre i  quan es trobi en un entorn que afavoreixi aquest interès. Quan l´entorn urbà no ofereix res interessant , l´infant canalitza ràpidament la seva necessitat d´aprenentatge i exploració i substitueix l´entorn real per un entorn virtual. No ho podem permetre. Hem d´oferir entorns rics i naturals per tal que les ICT facin la seva funció, però sense abusos.
6-El valor de la contemplació :ja ho deia l´escriptor Josep Pla, la contemplació de la natura ens ajuda a comprendre el món, però també el comportament de les persones, perquè mentre hi ha contemplació ( i això ja ho dic jo ) hi ha reflexió, i la reflexió és necessària  per a grans i petits. No pot ser tot acció, acció i més acció.
7-La gestió de la responsabilitat, la col.laboració en les tasques de la llar : tenim massa por que prenguin mal , hem arribat a extrems absolutament ridículs. Hem de procurar que es converteixin en ciutadans autònoms com més aviat millor. No deixar-los fer allò que per etapa evolutiva estan preparats per fer , els desmotiva, els frustra i provoca problemes de conducta.
8-La dieta saludable: una petita porció  de menjar preparat  acompanyat de molta fruita i verdura no farà mal si només es fa de tant en tant.
9-L´intercanvi generacional com a transmissor de valors i coneixements.
10-El valor del nucli familiar, element bàsic pel desenvolupament emocional i social dels nostres infants.



1 comentari:

Pilu ha dit...

Molt bon anàlisi de l'anunci!