diumenge, 1 de desembre de 2013

IDENTIFICACIÓ I DESPLEGAMENT DE LA COMPETÈNCIA D´ÀMBIT DIGITAL EN EL CURRÍCULUM


El Departament d’Ensenyament va presentar el proppassat 6 de novembre  les competències bàsiques de l’àmbit digital en el currículum de primària i secundària. L’acte de presentació va estar presidit per la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, i va comptar amb la participació del catedràtic de pedagogia de la UAB, Jaume Serramona, que en va  fer la conferència inaugural. L´acte també va comptar amb l´assistència del  professor i company Pere Marquès, vicepresident de la Societat Catalana de Pedagogia i coordinador  del grup de treball que ha elaborat els documents :



 El document de desplegament de les competències bàsiques en l’àmbit digital vol promoure un canvi metodològic, i alhora permetre clarificar les competències bàsiques en l’àmbit digital. D’aquesta manera, s’afegeix als treballs de competències en l’àmbit lingüístic (llengua catalana i llengua castellana) i també les d´àmbit matemàtic, que es van presentar al gener.



digita_bo


El document estableix, en cada etapa i per a cada àmbit, quina és la gradació de les competències bàsiques digitals que hauria d’assolir l’alumnat. Alhora, determina els continguts clau associats a cada competència i inclou un seguit d’orientacions metodològiques per tal que el professorat les pugui aplicar a l’aula. El treball ha estat elaborat amb la participació de professionals de l’àmbit universitari, professorat de centres públics i privats,  representants de la Inspecció Educativa, i tècnics del Departament d’Ensenyament.


  El desplegament de les competències, tant a primària com a secundària, es divideixen en quatre blocs, i inclouen aspectes com ara els coneixements dels diferents dispositius digitals, el treball col·laboratiu, l’accés a la informació i posterior transformació en coneixement o la reflexió i la crítica sobre el material que es troba en la xarxa.


La competència digital té un caràcter transversal pel que fa al tractament de la informació i de la comunicació, que fa que es relacioni amb totes les matèries del currículum. Les diferències entre el document de les competències digitals de primària i el de les de secundària se situen d’una banda entorn de l’estructura pròpia de cada etapa i, de l’altra, de les característiques de les diferents edats dels alumnes. És per aquest motiu que s’ha desenvolupat una competència sobre ciutadania que afecta exclusivament el document de secundària.