L´enunciat d´aquest problema, que m´ha arribat a les mans i que ha format part d´una prova d´avaluació per a alumnes de primer de primària, ens ha de fer rumiar a mestres i professors sobre la necessitat d´identificar les habilitats cognitivo-lingüístiques necessàries per a la comprensió de textos propis de les matemàtiques, abans de posar-nos a redactar enunciats:
Si un paquet de galetes té set vitamines, quantes vitamines tenen dos paquets de galetes ?
La resposta que es considerava correcta era :
14 VITAMINES.
Segons Vygotsky, existeix una estreta relació entre l´ús del llenguatge com instrument cultural i el seu ús com a instrument psicològic per organitzar el nostre propi pensament, generant una comprensió que després interioritzarem en forma de coneixement i aptituts individuals.Al fil del plantejament cognoscitiu sobre la representació mental a través del llenguatge,
el Decret 143/2007, de 26 de juny, recull el principi Vigotskyà i diu:
"Les matemàtiques són un instrument de coneixement i anàlisi de la realitat i al mateix temps constitueixen un conjunt de sabers d’un gran valor cultural, el coneixement dels quals ha d’ajudar les persones a raonar, de manera crítica, sobre les diferents realitats i problemàtiques del món actual”.
1 comentari:
Quis custodiat ipsos custodes? Qui vigila aquests vigilants? Qui ha escrit aquest problema? Sap què són, les vitamines? Sap el que és un infant de primer?
Publica un comentari a l'entrada