A continuació , recullo el contingut de la meva responència a la ponència del Dr Cornellà.
Com a mestra, fa
aproximadament vint anys que sóc a les
aules d´infantil, primària i també al primer cicle d´ESO. Com és previsible ,
cada nou curs escolar conec alumnes diagnosticats
.
El cas és que ,
certament, quan coneixes aquests nanos, el primer que es veu és la seva impulsivitat, la seva falta de
concentració i la seva conducta disruptiva que lògicament, dificulta la
dinámica de l´aula.
Però voldria fer-vos extensives unes reflexions
personals, que són fruït de l´observació diària del comportament d´aquests infants,
dins i fora de l´aula. I el que jo he pogut observar és que molts d´ells - i dic MOLTS perquè no són tots - són
infants amb moltíssima vitalitat , creativitat, i sovint tenen una habilitat
molt singular ; però aquesta habilitat no és la que el sistema escolar valora,
o en el millor dels casos, la valora de paraula però a efectes pràctics, la
ignora; no la promou.
I d´una manera intuïtiva, em pregunto si aquest tipus de comportament, és en realitat un trastorn neurològic o és la resposta que donen alguns infants a un sistema educatiu que no té present les seves necessitats. I quan dic SISTEMA EDUCATIU, no em refereixo momés a l´escola, sinó també a la familia, al barri….a la societat en general…I als mitjans de comunicació, que també eduquen , i molt!
I intento imaginar-me com ha de ser de dur per
un infant amb una sèrie de necessitats tan especifiques, adaptar-se a un
sistema tan homogeni on tots els alumnes han d´aprendre el mateix, al mateix
temps i de la mateixa manera….. Però és més: fins i tot m´arribo a preguntar si
realment s´ha de considerar un fet NO
SALUDABLE , aquesta incapacitat per adaptar-se al nostre sistema escolar. I per
aquest motiu em plantejo si el que necessiten aquest tipus de nens/es, són
pastilles, o bé un sistema d´ensenyament que els ajudi a canalitzar i
desenvolupar les seves habilitats.
Però, la meva
experiència és que no tots els alumnes diagnosticats responen a aquest perfil creatiu:
n´hi ha molts amb mancances afectives o familiars que també manifesten aquestes
conductes,
I davant d´aquest
perfil de nens/es, també em pregunto si
el que necessiten són pastilles o bé una intervenció educativa adequada capaç
de compensar, o si més no, incidir de manera positiva en aquests factors que estan en desequilibri.
Recentment, el
Departament d´Ensenyament – en el marc de la lluita contra el fracàs escolar , ens ha proporcionat
una guia als docents (encara en fase d´esborrany) que és el PROTOCOL D´IDENTIFICACIÓ DEL TDAH. M´he entretingut a analitzar-la i a
estudiar-la, però com que disposo de pocs minuts, només comentaré que , si bé
em sembla absolutament encertat i necessari que als docents se´ns ofereixin
eines d´identificació per tal de poder preveure les possibles dificultats
d´aprenentatge per poder intervenir des d´edats primerenques, també és cert s´hauria de valorar l´adequació de la mateixa.
Per començar, els criteris de freqüència que es presenten - MAI , A VEGADES,
SOVINT- són per a mi , tan subjectius,
que em fan pensar que l´infant pot arribar a ser TDAH o no, en funció dels ulls que l´observen.
Per altra banda,
aquests ítems només es basen en els símptomes. Com a mestra , haig de dir que parlar d´una determinada conducta sense parlar del context, no té per a mi cap sentit.
I penso que aquí els docents tenim una gran
responsabilitat a l´hora de conèixer cada alumne i les seves individualitats.
I dic això perquè
segur que molts de nosaltres ens hem trobat més d´una vegada que aquell alumne
que dins l´aula és el més desmotivat; resulta que quan fem una activitat
d´aprenentatge fora de l´escola, és el que destaca per la seva capacitat per a
resoldre problemes, plantejar hipótesis, fer-se preguntes o fins, i tot per agafar la responsabilitat del grup. Però sovint , els tenim tan etiquetats,
que ja ni ens en adonem. O pitjor encara: com que normalment no es porta bé, el castiguem sense fer la sortida, sense adonar-nos que
l´estem privant d´una experiència de
descobriment de les seves pròpies capacitats que potser, aquell nen/a, necessita
més que cap altre.
A Darwin el van
expulsar de l´escola. Dins de l´aula era un desastre. Segurament avui dia se
l´hagués diagnosticat de TDAH. Però es va embarcar en el Beagle, i tot creuant el
mar va fer la teoria més reveladora de la història de la humanitat. On va
aprendre Darwin a classificar, ordenar, aïllar….a l´escola? NO. Perquè en
aquell context no ho necessitava per a res i per tant, no hi havia motivació.
Va aprendre a fer-ho quan les circumstàncies li exigien, quan va necesitar dominar aquests procediments matemàtics per demostrar al món la seva hipòtesi.
Des d´aquí vull fer
una proposta a tots els docents : que
abans de recórrer al qüestionari de detecció del Tdah per recollir la freqüència amb què un determinat alumne NO es concentra, NO s´organitza o NO es motiva, ens obliguem a fer un exercici que
tingui per objectiu identificar situacions en les que aquest mateix nano Sí es
motiva i SÍ es concentra i SÍ s´organitza. Podem fer servir una senzilla llibreta de
camp per anar fent anotacions a partir de la nostra observació.
Jo estic
convençuda que si cadascú de nosaltres, els docents ; que en aquest cas
som com les formiguetes d´un gran exercit , des de la nostra petita parcel.la, ens
proposem fer aquest treball d´observació, podrem donar resposta a les necessitats de molts infants, en comptes
d´abocar-los al món de l´etiquetatge, que és un món on només compten
les respostes i que ignora tot el que he anat esbossant al llarg de la meva
intervenció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada