Perspectiva neurobiològica, psicosociològica i educativopedagògica
Va convidar a la reflexió al parlar de personatges històrics amb possible TDAH que havien fet important aportacions a la ciència, com és el cas de D.Santiago Ramon i Cajal.
El Dr Gregorio Luri ( filòsof i pedagog ) ens va oferir, des d´una perspectiva filosòfica, unes reflexions amb respecte a la nostra societat : una societat terapèutica habitada per l´home psicològic.
La Dra Gladys Veracoechea ( psicòloga ) Va aportar tractaments alternatius a la medicació , com la bioteràpia. Així mateix, va explicar els motius pels quals un diagnòstic taxonòmic és el passaport segur cap a la medicació i per què un diagnòstic descriptiu afavoreix l´administració de tractaments més adequats a les necessitats de cada infant.
CONCLUSIONS
Què és el Tdah ? Existeix realment ? Són reals tots els diagnòstics o s´està diagnosticant de tdah a nens que presenten aquesta triada simptomàtica per tenir altres trastorns o per falta de límits ?
Com es fa un bon diagnòstic diferencial i qui és el responsable de fer-ho ? serveix la comorbiditat com a justtificació davant de diagnòstics confosos ?
Fins a quin punt la pressió social davant les tasses de fracàs escolar i els problemes de conducta dels alumnes, contribueixen a aquesta tendència de psiquiatritzar problemes de la vida diària ?
El desajust entre la immaduresa neurològica de l´infant i un sistema educatiu que li exigeix cremar etapes, pot explicar aquesta triada simptomàtica ?
El Seminari d´Hivern del curs 2012-2013 de la Societat Catalana de Pedagogia, ha abordat aquesta temàtica durant els dies 29,30 i 31 de gener
Aquest seminari ha estat adreçat a mestres, professors, pedagogs,
psicopedagogs i professionals de l’ensenyament en general. Amb una sèrie
de ponències encarregades a experts, amb l’intercanvi d’experiències i
amb el debat entre participants, s´ha fet una reflexió crítica
sobre el concepte de TDAH, a partir de la integració d’aquestes
tres perspectives. En primer lloc, s´ha reflexionat sobre la
naturalesa del trastorn, l’origen, les causes, la diagnosi i el
tractament. A continuació, s´han analitzat els canvis socials de les
darreres dècades, i s´ha valorat si aquests poden arribar a modificar
l’estructura del cervell i provocar desatenció generalitzada i
impulsivitat. Per últim, s´han presentat propostes educatives i línies
d’intervenció pedagògiques per a estimular l’atenció i la capacitat de
concentració.
El Dr Josep Cornellà ( psiquiatre ) , va iniciar la seva intervenció amb una perspectiva històrica sobre quan la societat va començar a fixar-se per primer cop en aquells infants que, tot i tenint un desenvolupament intel.lectual normal, tenen problemes per organitzar-se i per parar atenció.
Va parlar de l´evolució del terme , des de Hoffman al DSM, qüestionant per quins motius els criteris del DSM s´han imposat per damunt dels del CIE-10.
En abordar el tema de la diagnosi a l´actualitat, va emfatitzar la necessitat de fer un bon diagnòstic diferencial i la necessitat d´entendre l´infant dins d´un context i dins d´un procés maduratiu.
En relació al fàrmac,va defensar els avantatges d´un tractament adequat, però es va mostrar crític amb alguns fàrmacs que s´estan utilitzant massa a la lleugera.
" No tot s´hi val " . Va dir .
" No tot s´hi val " . Va dir .
També va posar de manifest els beneficis dels àcids OMEGA 3 i la fisioteràpia.
Va convidar a la reflexió al parlar de personatges històrics amb possible TDAH que havien fet important aportacions a la ciència, com és el cas de D.Santiago Ramon i Cajal.
El Dr Gregorio Luri ( filòsof i pedagog ) ens va oferir, des d´una perspectiva filosòfica, unes reflexions amb respecte a la nostra societat : una societat terapèutica habitada per l´home psicològic.
A diferència dels antics, que es veien a si mateixos com a ciutadans d´una comunitat política, l´home psicològic vol veure´s directament sense cap mediació política o institucional i necessita permanentment teràpia i no vol ser jutjat per les seves accions sinó per com se sent .
També va recordar, que malgrat avui dia els psicòlegs i terapèutes estan presents a totes les escoles, en comptes d´augmentar la salut dels infants, han incrementat el nombre de síndromes.
El Dr Jordi Sunyer ( Co-director del CREAL) ens va fer una exposició des de l´epidemiologia i possibles causes ambientals que poden contribuir als símptomes de l´anomenat Tdah.
Els resultats de l´estudi INMA, fet entre la població infantil de Sabadell als quatre anys, constaten que el 75% de nens seuen davant la TV més d´una hora al dia i un 30% més de dues hores. Només un 25% camina més de mitja hora al dia.
També va presentar resultats relatius a la lactància materna (com a factor que pot prevenir el Tdah) i la contaminació ambiental ( com a factor que el pot augmentar )
La Dra Gladys Veracoechea ( psicòloga ) Va aportar tractaments alternatius a la medicació , com la bioteràpia. Així mateix, va explicar els motius pels quals un diagnòstic taxonòmic és el passaport segur cap a la medicació i per què un diagnòstic descriptiu afavoreix l´administració de tractaments més adequats a les necessitats de cada infant.
Va destacar la importància del docent com a membre fonamental de l´equip multidisciplinar i va presentar el protocol d´intervenció sense fàrmacs que aplica als seus pacients.
En darrer lloc, va fer una revisió a factors externs que poden ajudar a desenvolupar aquesta simptomatologia, com poden ser l´excés de vídeojocs, la manca d´activitat a l´aire lliure, la falta d´experimentació i activitat motriu...
Joan Domènech (Director del col.legi Fructuós de Gelabert ) Va parlar de la necessitat de desaccelerar el procés d´aprenentatge per contemplar el ritme singular dels processos educatius per a la comprensió. Cada aprenentatge té el seu temps i cal contemplar els diferents temps per aprendre.
Així mateix, va remarcar com la sobrecàrrega del currículum, la homogeneitat i l´acceleració, donen com a resultat un model escolar tecnocràtic que no afavoreix la interiorització dels aprenentatges i condueix als infants a la hiperactivitat i a la dispersió.
Joan Domènech (Director del col.legi Fructuós de Gelabert ) Va parlar de la necessitat de desaccelerar el procés d´aprenentatge per contemplar el ritme singular dels processos educatius per a la comprensió. Cada aprenentatge té el seu temps i cal contemplar els diferents temps per aprendre.
Així mateix, va remarcar com la sobrecàrrega del currículum, la homogeneitat i l´acceleració, donen com a resultat un model escolar tecnocràtic que no afavoreix la interiorització dels aprenentatges i condueix als infants a la hiperactivitat i a la dispersió.
Berta Meneses ( Directora de l´escola Nostra Sra de Lurdes ) Va fer una exposició de les activitats d´interiorització que porten a terme a la seva escola per tal d´ajudar als alumnes a afrontar els canvis de la complexa vida actual, el brogir diari i totes les amenaces que els dificulten l´atenció; com el bombardeig informatiu, la sobrestimulació audiovisual....
Va explicar com aquesta pràctica diària ajuda als alumnes a augmentar la consciència del seu propi cos i a créixer en la capacitat d´autrospecció, autoconeixement, silenci i interiorització del propi procés d´aprenentatge.
Núria Alart ( professora de la UB ) Va parlar de la teoria de les inte.ligències múltiples com una intervenció pedagògica adequada per a l´alumnat diagnosticat de Tdah o susceptible de ser-ho.
La línia d´intervenció hauria de consistir en realitzar
una mirada global, oberta i flexible d’aquest alumnat, com una persona complexa
amb les seves possibilitats, interessos, aficions, actituds i dificultats. Sense
encasellar-los dins d´un paràmetre concret, ajudar-los a descobrir les seves habilitats, donant-los confiança en les seves capacitats d’aprenentatge i de
millora.
CONCLUSIONS
1. El Tdah està sobrediagnosticat .
2.Els seus símptomes apareixen en nens amb altres trastorns mentals i també en nens normals amb falta de límits o mancances afectives.
3.No té marcadors biològics ni existeix cap prova mèdica que constati la seva presència, per tant el diagnòstic és clínic.
4. En relació al diagnòstic :
- Ha de ser descriptiu o diferencial.
- Cal ser prudent amb la comorbiditat i s´ha de tenir present tot l´entorn de l´infant.
- Els criteris del DSM donen unes tasses de prevalència quatre vegades més elevades que els criteris del CIE-10 i al darrera, poden haver-hi interessos econòmics.
5. L´origen és multifactorial, és una suma de factors entre una predisposició genètica i un entorn que no deixa als infants ser infants.
6. La manca d´activitat motriu, la manca de joc a l´aire lliure, l´excés de televisió, vídeojocs i la contaminació ambiental, poder ser factors afavoridors dels símptomes.
7. Una dieta amb excés de sucre, pot ser afavoridora de la hiperactivitat. Els OMEGA 3 , poden ser un complement beneficiós per a millorar l´atenció.
8. El nostre cos no serveix només per transportar el nostre cap. El treball i consciència del propi cos, ajuda a equilibrar les transmissions neuronals.
9. La desacceleració del procés d´aprenentatge, l´equilibri entre l´activitat i la interioritat , i la identificació de les diferents habilitats; han de ser els eixos d´adaptació del sistema escolar, a les necessitats, ritmes i individualitats dels infants.
8. El nostre cos no serveix només per transportar el nostre cap. El treball i consciència del propi cos, ajuda a equilibrar les transmissions neuronals.
9. La desacceleració del procés d´aprenentatge, l´equilibri entre l´activitat i la interioritat , i la identificació de les diferents habilitats; han de ser els eixos d´adaptació del sistema escolar, a les necessitats, ritmes i individualitats dels infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada