El Departament d’Ensenyament va presentar
el proppassat 6 de novembre les competències bàsiques de l’àmbit
digital en el currículum de primària i secundària. L’acte de presentació
va estar presidit per la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, i va
comptar amb la participació del catedràtic de pedagogia de la UAB, Jaume
Serramona, que en va fer la conferència inaugural. L´acte també va
comptar amb l´assistència del professor i company Pere Marquès, vicepresident de
la Societat Catalana de Pedagogia i coordinador del grup de treball que
ha elaborat els documents :
El document de desplegament de les
competències bàsiques en l’àmbit digital vol promoure un canvi
metodològic, i alhora permetre clarificar les competències bàsiques en
l’àmbit digital. D’aquesta manera, s’afegeix als treballs de
competències en l’àmbit lingüístic (llengua catalana i llengua
castellana) i també les d´àmbit matemàtic, que es van presentar al gener.
Competències bàsiques de l´àmbit lingüístic a primària
Competències bàsiques de l´àmbit lingüístic a secundària
Competències bàsiques de l´àmbit matemàtic a primària
Competències bàsiques de l´àmbit matemàtic a secundària
Competències bàsiques de l´àmbit lingüístic a secundària
Competències bàsiques de l´àmbit matemàtic a primària
Competències bàsiques de l´àmbit matemàtic a secundària
El document estableix, en cada etapa i
per a cada àmbit, quina és la gradació de les competències bàsiques
digitals que hauria d’assolir l’alumnat. Alhora, determina els
continguts clau associats a cada competència i inclou un seguit
d’orientacions metodològiques per tal que el professorat les pugui
aplicar a l’aula. El treball ha estat elaborat amb la participació de
professionals de l’àmbit universitari, professorat de centres públics i
privats, representants de la Inspecció Educativa, i tècnics del
Departament d’Ensenyament.
El desplegament de les competències,
tant a primària com a secundària, es divideixen en quatre blocs, i
inclouen aspectes com ara els coneixements dels diferents dispositius
digitals, el treball col·laboratiu, l’accés a la informació i posterior
transformació en coneixement o la reflexió i la crítica sobre el
material que es troba en la xarxa.
La competència digital té un caràcter
transversal pel que fa al tractament de la informació i de la
comunicació, que fa que es relacioni amb totes les matèries del
currículum. Les diferències entre el document de les competències
digitals de primària i el de les de secundària se situen d’una banda
entorn de l’estructura pròpia de cada etapa i, de l’altra, de les
característiques de les diferents edats dels alumnes. És per aquest
motiu que s’ha desenvolupat una competència sobre ciutadania que afecta
exclusivament el document de secundària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada